امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57944
  پرینتخانه » 10خبر اول, آخرین اخبار, اخبار خوزستان, اخبار ویژه, اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶ |

توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد / گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اعلام این خبر گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته و همکاری به‌دست‌آمده بین صنعت نیشکر و صنعت نفت، پس از ۴۵ سال و برای اولین‌بار باهدف انحصارشکنی در شرایط تحریم، گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود.
توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد / گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود

امید خوزستان: دکتر عبدعلی ناصری اظهار کرد: با عملی‌شدن این توافق، عملیات آماده‌سازی مخازن و خطوط لوله کاهش می‌یابد؛ به طور مثال زمان (Purging) مخازن با استفاده از Bio CO۲ یک‌پنجم زمان معمول کاهش می‌یابد، علاوه بر این، از دیگر فواید و نتایج این همکاری، کاهش قیمت تمام شده نفت خواهد بود، به‌طوری‌که ارزش ریالی «Bio CO۲»، یک‌ششم نیتروژن در هر کیلوگرم برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: طبق توافق، مقرر شد قبل از شروع عملیات رسوب‌زدایی مخازن ذخیره (مخازن سقف ثابت) در صنایع نفت، گاز بیو دی‌اکسیدکربن به درون مخزن تزریق شود تا از بروز خطرات احتمالی مربوط به انفجار به علت وجود اکسیژن جلوگیری شود.

پرژینگ یا پاک‌سازی به تخلیه محتویات یک مخزن و جایگزینی آن با ماده یا گاز بی‌اثر با خلوص بالا اطلاق می‌شود. سرعت عمل، عدم واکنش‌پذیری به گازهای محیطی، خلوص بالا، ایمنی بالا و سهولت کار با آن از ویژگی‌ها و امتیازات گازکربنیک مایع نسبت به نیتروژن است.

شکل‌گیری تعامل بین صنایع مستقر در خوزستان

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی نیز در این باره اظهار کرد: به منظور عملی‌سازی اهداف شرکت خمیرمایه و الکل رازی از جمله توسعه بازارهای هدف، بازاریابی، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، متنوع‌سازی روش‌های فروش و مهم‌تر از همه شکل‌گیری تعامل بین صنایع مستقر در خوزستان جهت رفع نیازهای موجود، در سال ۱۴۰۲ از مدیران ارشد شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای سنجش توان تولیدات، توان فنی مهندسی، دانش و فناوری موجود در شرکت رازی، دعوت به عمل آمد و آنها با خدمات فنی مهندسی، تجهیزات، دستگاه‌ها و توان لجستیک شرکت رازی آشنا شدند.

شهرام فرحمند گفت: با استمرار رایزنی‌ها و انتقال توانمندی شرکت رازی به مقامات ارشد صنعت نفت و وزارتخانه در تهران و جهت رفع یکی از نیازهای فعلی مناطق نفت‌خیز باتوجه‌به تحریم‌ها یعنی محدودیت تامین گاز نیتروژن برای پرژینگ مخازن و خطوط استخراج و ذخیره نفت خام در موقعیت چاه‌های استخراج نفت، توافق شد که گاز بایو دی‌اکسیدکربن، محصول دوستدار محیط‌زیست شرکت برای جایگزینی در انجام عملیات اکسیژن‌زدایی مخازن نفت استفاده شود.

وی افزود: در همین خصوص توافق شد شرکت رازی تمام مسئولیت حمل‌ونقل و دانش فنی آن را عهده‌دار شود.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی ادامه داد: در این‌خصوص مکاتبات متعددی صورت گرفت و طی یک سال مطالعه و رایزنی در نهایت توافق شد که انجام عملیات استفاده از بایو دی‌اکسیدکربن جهت پرژینگ و اکسیژن‌زدایی در واحد نمک‌زدایی اهواز ۲ بر روی مخزن ۴۰۰ مترمکعبی تست شود.

وی بیان کرد: همچنین باتوجه‌به حصول اطمینان و انجام عملیات موفقیت‌آمیز در واحد نمک‌زدایی اهواز ۲، این شرکت، مخزن ۱۲ هزارمترمکعبی خود در واحد نمک‌زدایی اهواز چهار را برای عملیات پرژینگ در نظر گرفت و با ارائه گزارش به وزیر نفت توسط مدیران مربوطه و کسب موافقت ایشان، این مهم اکنون در مرحله آغاز عملیات قرار گرفته است.

به‌منظور تحقق شعار «جهش تولید» و دورزدن تحریم‌ها، شرکت خمیرمایه و الکل رازی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، محصول «Bio CO۲» خود را به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای اکسیژن‌زدایی و پرژینگ مخازن و خطوط استخراج و ذخیره نفت خام می‌دهد.

گاز بیو دی‌اکسیدکربن (Bio CO۲) به عنوان یکی از محصولات منحصر به‌ فرد با پایه گیاهی در خاورمیانه محسوب می‌شود که کارخانه بازیابی آن به‌عنوان اولین نمونه در این زمینه در سال ۱۳۹۸ در خوزستان راه‌اندازی شده است. کارخانه گاز بایو دی‌اکسیدکربن شرکت خمیرمایه و الکل رازی تنها کارخانه کشور است که از فرایند تخمیر (حاصل تنفس مخمرها) تولید می‌شود.

این کارخانه گامی موثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده به حساب می‌آید. خط تولید گاز دی‌اکسیدکربن با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا و با ظرفیت اسمی سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن، محصول خود را به بازار عرضه می‌کند. شرکت رازی محصول خود را با برند Nab Bio CO۲ عرضه خواهد کرد.

منبع/ایرنا

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.