امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 28854
  پرینتخانه » 10خبر اول, آخرین اخبار, اخبار خوزستان, اخبار ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹ |

خوزستان در تولید گندم و کلزا در جایگاه نخست کشوری ایستاد

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:خوزستان در سال زراعی جاری(۱۴۰۰-۱۳۹۹) با خرید تضمینی یک میلیون ۱۳۴هزار تن گندم و ۱۰۱هزار تن دانه روغنی کلزا در جایگاه نخست کشوری ایستاد.
خوزستان در تولید گندم و کلزا در جایگاه نخست کشوری ایستاد

امید خوزستان: به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سازمان جهادکشاورزی استان افزود:خوزستان برای هشتمین بار متوالی در خرید و تولید گندم مقام اول و در دانه روغنی کلزا برای نخستین بار به رتبه نخست کشوری ارتقا یافت.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: در مجموع یک سوم کل تولید دانه روغنی کلزا در خوزستان بوده و حدود ۹۸درصد مطالبات کلزاکاران استان نیز پرداخت شده است.
وی گفت: با وجود خشکسالی و کاهش بارندگی ها  وشرایط دشوار برای تهیه و گرانی نهاده‌ها ، تحریم‌های حداکثری و ظالمانه،  جهش تولید محصولات کشاورزی در استان یک موفقیت بی‌نظیر محسوب می‌شود.
امیری زاده افزود: حدود۵۰هزار میلیارد ریال مطالبات گندمکاران خوزستانی معادل ۹۸درصد پرداخت شده است.

کشاورزان همه گندم خود را تحویل دهند
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه از مجموع کل خرید تضمینی گندم ، ۵۵هزار تن گندم بذری برای سال زراعی آینده ذخیره سازی شده است از کشاورزان خوزستانی خواست همه گندم تولیدی خود را به دولت بفروشند و نگران تامین بذر گندم نباشند.
امیری زاده با اشاره به مشکلات پیش آمده در تامین بذر گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در خوزستان به کشاورزان اطمینان داد بذر استاندارد و ضدعفونی شده در زمان کشت محصول گندم که در آبان ماه شروع می‌شود تامین خواهد شد.
وی گفت: هنوز حدود ۱۰۰هزار تن گندم نزد کشاورزان استان برای بذر سال آینده زراعی نگهداری می‌شود.

پیش بینی تولید ۱.۱میلیون تن چغندر قند در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد تولید چغندرقند در خوزستان به ۱.۱ میلیون تن برسد که در صورت تحقق ، مقام نخست کشوری را در تولید این محصول راهبردی نیز کسب خواهیم کرد.
امیری زاده با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰هزار تن چغندر قند استان برداشت و به ۱۰کارخانه درون و برون استانی حمل شده است گفت: تا اوایل تیرماه برداشت چغندر قند در استان به پایان خواهد رسید هرچند هنوز مشکلاتی در تامین کامیون برای حمل این محصول رو به رو هستیم.
وی گفت: امسال کشت مصوب چغندرقند در خوزستان ۱۵هزار هکتار بود ولی این میزان به ۱۸هزار و ۵۲۰ هکتار رسید.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:بر اساس افق ۱۴۰۴ میزان کشت چغندرقند در استان به ۶۰هزار هکتار و تولید چغندرقند به حدود ۶ میلیون تن خواهد رسید که با این روند ، سهم تولید کشوری شکر در خوزستان با احتساب نیشکر به ۸۰درصد خواهد رسید.

رتبه نخست مکانیزاسیون
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال با تخصیص ۲ هزار و ۷۳۰میلیارد ریال ، مقام نخست مکانیزاسیون را در کشور کسب کردیم.
امیری زاده افزود: امسال یک هزارو ۵۱۰دستگاه تراکتور، یک هزار و ۶۹۴دستگاه انواع کارنده و ۴۵دستگاه کمباین برای خوزستان خریداری و در کشاورزان تحویل داده شد.
وی به پیشنهاد راه اندازی ساخت کارخانه تراکتور سازی در خوزستان اشاره کرد و گفت: به شرکت تراکتور سازی تبریز پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه خوزستان قطب نخست تولید محصولات کشاورزی است یک واحد تراکتور سازی در خوزستان ساخته شود که هم اکنون شرکت سازنده و سرمایه گذار در حال بررسی این پیشنهاد است.

ممنوعیت کشت برنج در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از ممنوعیت کشت برنج در سال زراعی جاری به دلیل کمبود اب و خشکسالی کم سابقه در استان خبر داد.
امیری زاده به کاهش ۴۰درصدی آورد رودخانه های دایمی استان و خالی بودن ۵۸درصد مخازن سدهای بزرگ استان اشاره کرد و گفت: در این چنین شرایط سختی امکان کشت محصولات پرآبی همچون برنج وجود ندارد.
وی گفت: آب ۱۵۱هزار هکتار کشت دائمی همچون باغ ها ، نخیلات و نیشکر تامین خواهد شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان به مصوبه نشست مدیریت بحران استان در ۲۷اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت:امسال ۸۸هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به کشت محصولاتی نظیر حبوبات ، کنجد ، سبزی و .. به عنوان الگوی کشت جایگزین در مناطق مختلف استان اختصاص یافته است.
امیری زاده افزود: سال زراعی گذشته میزان کشت محصولات تابستانه در خوزستان حدود ۳۰۰هزار هکتار بود و امسال به علت تنش آبی عملا” امکان کشت این میزان زمین در استان وجود ندارد.
به گزارش ایرنا استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.