امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3163
  پرینتخانه » تیتریک, دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲:۱۶ |

ارتقا جایگاه زن رویکردی که در اندیشه و عمل امام راحل (ره) تحقق یافت

آبادان – ایرنا – ارتقا جایگاه زن در جامعه اسلامی رویکردی مهم در اندیشه و عمل امام خمینی (ره) است که تحقق آن در جمهوری اسلامی ایران به بحث مهم محافل اجتماعی جهان تبدیل شده است. به گزارش ایرنا امروز بحث مهم محافل اجتماعی دنیا، بررسی اندیشه حضرت امام در مورد زن می‌باشد. بی تردید […]

ارتقا جایگاه زن رویکردی که در اندیشه و عمل امام راحل (ره) تحقق یافت
ارتقا جایگاه زن رویکردی که در اندیشه و عمل امام راحل (ره) تحقق یافت

آبادان – ایرنا – ارتقا جایگاه زن در جامعه اسلامی رویکردی مهم در اندیشه و عمل امام خمینی (ره) است که تحقق آن در جمهوری اسلامی ایران به بحث مهم محافل اجتماعی جهان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا امروز بحث مهم محافل اجتماعی دنیا، بررسی اندیشه حضرت امام در مورد زن می‌باشد. بی تردید امام خمینی (ره) الگوی نوین نظام اجتماعی اسلامی را ترسیم کرده که موضوع توسعه جایگاه زنان را برای جمهوری اسلامی در اندیشه و عمل ترسیم کردند.

از جمله مسائلی که در جامعه ما اهمیت بسیار دارد، آشنایی با اندیشه ناب امام خمینی است. تردیدی نیست که مسأله جایگاه و نقش زنان در ابعاد مختلف جامعه، رابطه تنگاتنگی با جریانات فردی و اجتماعی تمام ملت‌ها در طول تاریخ دارد. چون خداوند زن را در کنار مرد آفرید و در سایه هر دو زندگی سرو سامان می‌یابد، لذا نیل به مراتب عالیه انسانی و تربیت نسلی سرافراز، وحدت و یگانگی هر دو را می‌طلبد.

خانواده بنیان جامعه است و جوامع عظیم انسانی از اجتماع این هسته‌های اولیه پدید و شکل می‌گیرد در اندیشه امام نیز زن دارای جایگاه والایی است و ایشان زنان را در کسب فضیلت‌ها و صفات نیکو، هم رتبه با مردان می‌دانند.

امام خمینی در مورد زن و اهمیت نقش او دیدگاه‌های جامعی بر اساس جهان بینی مکتب اسلام دارند. ایشان از معدود کسانی بود که به این جهان بینی کامل، دست یافته و معتقد بودند بانوان در اسلام عالی رتبه هستند. جملات و عبارات زیادی در ارتباط با حجاب، تعلیم و تربیت، خودباری و انسان سازی و جایگاه سیاسی و اجتماعی بانوان با بیانی ساده ومعانی ژرف از ایشان برجای مانده که همانند منشوری جاویدان پا برجاست و اگر این منشور جاویدان در دستور کار دولت‌های اسلامی قرار گیرد، موجب سعادت و هدایت می‌شود.

اینکه ما پیرامون اندیشه امام در ارتباط با جایگاه زنان تحقیق می‌کنیم به این خاطر است که شناخت این اندیشه و ارائه آن برای ارتقا جامعه اسلامی و نیل به اهداف عالی آن امری ضروری می‌باشد.

نقش زن در خانواده

از دیدگاه امام خمینی خانواده اولین و مهمترین جایگاه تربیتی بشر و محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آئین الهی برای همه انسان‌ها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد تربیت فرزندان بهتر شده و محیط خانواده گرم‌تر و با صفا تر و جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

«دامن مادر بزرگترین مدرسه‌ای است که بچه در آنجا تربیت می‌شود. آنچه که بچه از مادر می‌شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می‌شنود. بچه … در دامن مادر بهتر تربیت می‌شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم..» (صحیفه امام، ج ۹، ص ۲۹۴-۲۹۳)

حضرت امام نابسامانی‌ها و مشکلات تربیتی جامعه را به جدا شدن فرزند از مادر و پیدایش عقده‌های ناشی از آن نسبت می‌دهند. ایشان ریشه اکثر بزهکاری‌ها و آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی را در نتیجه عدم درک محبت مادری و محروم بودن از آن می‌دانند.

«بچه هایی که از دامن مادر جدا شده اند و در پرورشگاهها رفتند محبت مادر ندیده اند، عقده پیدا می‌کنند. این عقده‌ها منشأ همه مفاسدی است یا اکثر مفاسدی است که در بشر حاصل می‌شود. این جنگ‌هایی که پیدا می شود… این دزدیها، این خیانت‌ها..» (صحیفه امام ص ۲۹۳)

از دیدگاه امام خمینی زن نه فقط با حضور مثبت و سازنده خود در جامعه، بلکه با حضور در روان و ذهن مردان و فرزندان در خانواده و در نهایت با حضور در روحیات جامعه، مسیر اصلی جامعه و تکامل انسانی را تعیین می‌کند. بنابراین، زنان در هر جامعه‌ای تعیین کننده مسیر حرکت آن جامعه اند.

«بچه وقتی در دامن مادرش هست می بیند مادر اخلاق خوش دارد. اعمال صحیح دارد. گفتار خوش دارد. این بچه از همانجا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر- که از همه تقلیدها بالاتر است – و به تزریق مادر که از همه تزریق‌ها مؤثرتر است – تربیت می‌شود.» (صحیفه امام، ج ۷، ص ۲۸۳)

امام، باور داشت که سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زنان است و این زن است که با تربیت صحیح خویش، انسان می‌سازد. و کشور و جامعه را به سوی اصلاح پیش می‌برد. پس زنان باید در کسب فضائل و کمالات روحی و معنوی تلاش نمایند؛ چرا که در رشد دادن معنویت در جامعه نقش شایانی دارند.

مدرس و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران آبادان گفت: امام خمینی قدس سره الشریف با رهنمودهای روشنگرانه خویش دو تفکر غالب پیرامون زن را شکستند.

مینا فرهنگ کیا افزود: رهنمودهای آن بزرگ به همه آموخت که الگوی مطلوب در خصوص زنان نه آن زن دلربای فریبنده وارداتی از غرب است و نه آن زن سنتی محبوس در خانه، حضرت امام با تکیه بر اندیشه اسلامی و الگوهای صدر اسلام درک درستی از نقش و مسؤولیت زن ارائه کردند و زنان را به عنوان پیشتازان حرکت اسلامی به عرصه مبارزه و کار آوردند.

وی اظهار داشت: زنان ایران نیز با اتکا به اندیشه حضرت امام حرکت پرشتاب خود را به سوی پیشرفت آغاز کردند و به جرأت می‌توان گفت طی سالهای پس از انقلاب، جمهوری اسلامی در ارائه یک الگوی موفق به جهان به پیروزی‌های چشمگیری نائل آمده است.

فرهنگ کیا در ادامه گفت: امروز در ایران اسلامی زنان به عنوان یک “کالای جنسی” در جامعه حضور ندارند، بلکه به عنوان نیروهای کارآمد فکری در صحنه کار و اجتماع حضور دارند.

وی با بیان اینکه امروز زنان با حفظ حریم و رعایت حجاب حافظ ارزشهای اجتماع هستند، گفت: زنان ایران در طول سال‌ها پس از انقلاب اسلامی نشان دادند که حجاب نه تنها مانعی برای حضور آنان در جامعه نیست، بلکه عاملی برای پیشرفت سریع‌تر آنان در عرصه‌های مختلف است و این مهم حاصل اندیشه روشنگرانه حضرت امام خمینی قدس سره الشریف می‌باشد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران آبادان گفت: از نخستین روزهای آغاز انقلاب اسلامی محوری ترین تبلیغات و جهت گیری های رسانه‌های خارجی بر مسأله زنان استوار بود و از همان ابتدا این مسأله به عنوان یکی از اساسی‌ترین تنگناهای حکومت اسلامی مطرح می‌شد.

فرهنگ کیا افزود: رسانه‌های خبری در سوالات متعدد و مکرر خود دیدگاه حضرت امام را در خصوص زنان جویا می‌شدند و حضرت امام از همان روزهای نخست می‌فرمودند. «زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیت خود را انتخاب کند» و یا «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنها به دانشگاه، ادارات و مجلس به هیچ وجه جلوگیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: حضرت امام در پاسخ به سوال خبرنگار لوکزامبورگ تصریح فرمودند «اسلام پایه گذار آزادی برای زن در تمام ابعاد وجودی زن است». و یا در جایی دیگر تأکید کردند: «زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامی فردا شرکت دارند و در مبارزات اخیر زنان ایران نیز سهمی چون مردان دارند.

فرهنگ کیا گفت: البته حضرت امام خیلی اعتقاد به رعایت حد حجاب، عفاف و بالاخص کرامت انسانی زنان در حضور اجتماعی داشتند به نحوی که ایشان از حضور اجتماعی زنان در رژیم منحوس پهلوی جلوگیری بعمل آوردند.

مدرس حوزه و دانشگاه حوزه خواهران آبادان و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مسائل زنان را یکی از بحث انگیزترین مباحث در این برهه از زمان بیان کرد و گفت: امام خمینی (ره) رهبر مسلمین جهان با درک موقعیت اسفبار زن در جوامع مسلمان اقداماتی را برای حل این معضل انجام داد و جایگاه واقعی زنان در اسلام را به آنها معرفی کرد و آنها را به انجام تکالیفشان فرا خواند.

مریم طالب زاده گفت: حضرت امام خمینی می‌فرماید: در نظام اسلامی زن مثل مرد از حق و حقوق اجتماعی، فرهنگی و غیره برخوردار است و به هیچ وجه نمی‌توان او را از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی منع نمود.

وی اظهار داشت: حضرت امام معتقد بود این زنان بودند که انقلاب را رهبری کردند و حتی با حضور مستقیم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی را ایفا نمودند.ایشان فرمودند: بانوان ایران در این نهضت و انقلاب سهم بیشتری از مردان دارند. در تربیتی که اشتغال دارند، باز سهم بزرگی در این انقلاب دارند.

معاون فرهنگی حوزه خواهران آبادان نیز در این باره گفت: زن در نظام اسلامی فردی است که از لحاظ گوهر هستی و اصل مبدأ، همتای مرد است و همانند مرد به تناسب طبیعت و ماهیت شخصی خود دارای حقوق، وظایف و مسئولیت‌هایی است و در مجموعه مسئولیت‌های وی در جامعه اسلامی نقش تربیتی زن به عنوان مادر در بالاترین درجه اهمیت است.

زینب یارشریفی گفت: حضرت امام (ره) در این باره می‌فرماید: زنان به تربیت انسان‌ها که همانا شغل انبیا است، اشتغال دارند. دامن زن بهترین و بالاترین مکتب و مدرسه است برای تربیت اولاد و زن به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شغل عالم که تربیت و بزرگ کردن کودک و تحویل او به جامعه است، اشتغال دارد.

وی افزود: قرآن مجید هنگامی که احترام به پدرو مادر را بازگو می‌کند، برای گرامیداشت مقام زن و اهمیت نقش تربیت او، نام مادر را جداگانه و مستقل مطرح می‌کند؛ لکن با همه حق شناسی ها و تجلیل‌های مشترک پدر و مادر هنگامی که می‌خواهد از زحمات پدر و مادر یاد کند، از زحمت مادر سخن می‌گوید و نه از زحمت پدر.

یارشریفی گفت: نقش تربیتی زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ زیرا زنان علاوه بر اینکه خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، انسان‌های فعال اعم از مرد یا زن را در دامان خود تربیت کرده و پرورش می‌دهند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.