امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 32084
  پرینتخانه » 10خبر اول, آخرین اخبار, اخبار خوزستان, اخبار ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸ |

در مضیقه قرار گرفتن مردم خوزستان به دلیل تنش آبی، سخت‌ترین دوران من بود

استاندار خوزستان گفت: ناملایماتی در تنش آبی برای مردم استان به وجود آمد و من متاسفم که چرا این ناملایمات به وجود آمدند و مردم در مضیقه قرار گرفتند. سخت‌ترین دوران من بود، به خصوص وقتی فهمیدم چند نفر از بین رفتند و مشکلات اجتماعی داشتیم. امید خوزستان: قاسم سلیمانی‌دشتکی شامگاه (۱۶ شهریور) در گفت‌وگوی […]

در مضیقه قرار گرفتن مردم خوزستان به دلیل تنش آبی، سخت‌ترین دوران من بود

استاندار خوزستان گفت: ناملایماتی در تنش آبی برای مردم استان به وجود آمد و من متاسفم که چرا این ناملایمات به وجود آمدند و مردم در مضیقه قرار گرفتند. سخت‌ترین دوران من بود، به خصوص وقتی فهمیدم چند نفر از بین رفتند و مشکلات اجتماعی داشتیم.

امید خوزستان: قاسم سلیمانی‌دشتکی شامگاه (۱۶ شهریور) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان، اظهار کرد: من استاندار ایلام و پیش از آن استاندار چهارمحال و بختیاری بودم و پیش از آن نیز چند مدیریت دیگر داشتم. بعد از سیل ۹۸ آقای روحانی برای سرکشی به منطقه ایلام آمد و از من درخواست گزارش دادن در بالگرد تا دزفول را داشت، در مسیر با حضور رئیس جمهور تقاضای بازنشستگی کردم که موافقت نشد. مدتی پس از آن برای آمادگی تصدی‌گری استانداری خوزستان از وزارت با من تماس گرفته شد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: به چند دلیل مخالفت کردم که اولین آن این بود که تا پایان سال ۹۸ باید بازنشسته می‌شدم. تقریبا حدود ۲۰ بهمن ماه ۹۹ بود که وزیر کشور تماس گرفت و گفت به مدیر با تجربه برای رفتن به خوزستان نیاز داریم. اول مقاومت کردم اما وزیر گفت تکلیف است و همه به این جمع‌بندی رسیدند. ۲ اسفند ۹۹ وارد خوزستان شدم و در بدترین شرایط ممکن از چند لحاظ، استاندار خوزستان شدم. به این دلایل که اولا، در پایان سال بود، مفهوم این است که اعتبارت هزینه شده بودند. دوما، بودجه ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود و سوما، آخر دوره دوم ریاست جمهوری بود. زیرا معمول این است که در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری در کشور تنش داریم؛ زمان آقایان رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد نیز اینگونه بود.

وی افزود: وقتی وارد استان شدم سوش انگلیسی کرونا بیداد می‌کرد، وضع خطرناک بود و نوعی آشفتگی در کسری حقوق کارکنان وجود داشت. نیروهای شهرداری مطالبات بسیار زیادی داشتند و هر روز در حالت اعتصاب بودند. سه تا چهار مشکل لحظه‌ای علاوه بر مشکلاتی که در ابتدا عرض شد، در ابتدای کار وجود داشت. با توجه به مطالعاتی که درباره مسائل خوزستان داشتم، چون به دلیل فامیلی مادری‌ام با خوزستان در ارتباط بودم و به پیگیری مسائل استان علاقه‌مند بودم، اشراف نسبی به مسائل خوزستان داشتم اما وقتی آمدم، دیدم که برخی مسائل و مشکلات سیستم مدیریتی، کارمندی و کارگری و مشکلات دیگر، از سال‌های سال وجود داشت.

استاندار خوزستان ادامه داد: مثلا سیستم زیرساخت‌های جاده‌ای و بیمارستانی که حداقل دو تا سه هزار تخت بیمارستانی در استان کمبود داریم. با وجود اضافه شدن تخت‌های بخش‌های ویژه و تخت‌های عادی اما همچنان کمبود وجود دارد. یا زیرساخت فاضلاب در اهواز. چرا روان آب‌ها مشکل داشتند؟ چرا آب شرب در روستاها و شهرها مشکل داشت؟ کاهش شدید بارندگی در حوزه آبریز استان خوزستان خواه در چهارمحال و بختیاری و خواه در لرستان و… را داشتیم و ظرفیت پشت سدها از ظرفیت زمانی حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب آب به ۱۷ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده بود. این مشکل عظیمی شده بود که تا بعد از اسفند ماه ۹۹ خود را نشان داد.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده سال‌های گذشته برای حل مشکلات خوزستان، بیان کرد: اما چرا فاضلاب اینطور است و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟ من چکاری انجام دادم، مدیران قبلی چکار کرده‌اند و مدیران آینده چه کاری باید کنند؟ به قدر مسلم بودجه‌هایی به خوزستان داده شد و اعتبارات خوبی در خصوص مصوبات سال ۹۶ و ۹۳ داشتیم اما به بن‌بست‌هایی هم رسید که مهم‌ترین آن از سال ۹۷ به بعد بود. از آن زمان تحریم‌ها خیلی پررنگ شدند و فاینانس داخلی و خارجی که قرار بود ارائه شود، مقدار زیادی از آن متوقف شد درصورتی که مصوبه سال ۹۶ برای خوزستان می‌توانست مشکلات زیادی را حل کند. اما پیش از آن نیز اعتباراتی داده شد. شاید اگر تصمیمات بهتری گرفته می‌شد، نتیجه بهتر بود. بالاخره یک کار برای یک زمانی تدوین و ترسیم شد، مثلا در خصوص قطر لوله‌های شبکه آب و فاضلاب، برای متوسط سن و ظرفیتی در نظر گرفته شده بود که متناسب با آینده نبود و باید تغییر داده می‌شد و شبکه‌ها به مرور اصلاح می‌شد. شبکه فرسوده آب و فاضلاب یکی از اشکالاتی بود که باید به مرور انجام می‌شد اما آن طور که باید، متناسب با زمان تغییر صورت نگرفته بود.

وی تصریح کرد: از سال ۹۷ به بعد فاینانس خارجی متوقف و داخلی محدود شد. چون به درآمد نفت وابسته بود. مدیران سابق مجموعا کار کردند اما ضعف مدیریت داشتیم. همان روزهای اول، یکی از مخازن تصفیه‌خانه اهواز مشکل پیدا کرد و آب ۷۰ درصد شهر قطع شد که قطعی آب گفته شد به دلیل اورهال است و پمپ ششم مشکل پیدا کرده بود. باید پمپ از دو سال قبل که نشتی داشت عوض می‌شد که در این بحث مشخص شد مشکل از ضعف مدیریتی است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای پرداخت حقوق کارکنان راهکار سریع پیدا کردیم، گفت: حدود ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارت ملی سازمان برنامه و بودجه گرفتیم که از محل مازاد درآمد استان بود. برای آبداران ۳۱ میلیارد تومان حواله کردیم، ۷ میلیارد تومان خودمان دادیم، ۲۰ میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۵ میلیارد تومان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ۶۵ میلیارد تومان برای کارکنان گرفتیم. برای شهرداری‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و حق آلایندگی را بررسی کردیم که مقداری از حق آلایندگی از سال ۹۸ و ۹۹ پرداخت نشده بود. تا اینجا فشار برای جبران کسری آوردیم. حقوق کارکنان را پرداخت کردیم. بزرگترین حرکت یک ماه پیش بود که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شد.

سلیمانی‌دشتکی در خصوص آغاز تنش آبی خوزستان بیان کرد: تنش آبی را باید به چند دوره تقسیم کنیم؛ حدود فروردین ماه به نتیجه رسیدیم که کمبود شدید آب داریم. جلسات متعدد با جهاد کشاورزی، ستاد بحران و شورای کشاورزی گرفتیم و نوع کشت را مشخص کردیم. مثلا یکی از این کارها این بود که کشت برنج نباید باشد. اما در این حین چند اتفاق افتاد که یکی از آن‌ها انتشار کلیپی از هورالعظیم بود که نشان می‌داد ده‌ها تن ماهی تلف شده‌اند اما این کلیپ برای حوزه هورالعظیم نبود.

وی در ادامه در خصوص مصاحبه با شبکه خبر در خصوص تنش آبی خوزستان که منجر به قطع ارتباط تلفنی شد، گفت: یک ارتباط تلفنی با خانم شریفی‌مقدم داشتم که اتفاقا انتظار داشتم مردم خوزستان دفاع کنند. می‌خواستم بگویم که چه کاری انجام شد، باید درباره کارهای انجام شده و نشده صحبت کنیم. اگر همه‌اش بگوییم نشده، همه بدبین می‌شوند. گفتیم که ۷۰۲ روستا تنش آبی دارند و کارهایی انجام شده است. در مقابل خبرنگار پرسید اگر کار انجام شده پس چرا تنش آبی وجود دارد و روستاها آب ندارند؟ دیگر اجازه نداد که ادامه دهم. گفتم اجازه دهید من پاسخ بدهم که پس از آن تماس قطع شد. پس از آن چند بار دیگر مصاحبه داشتیم که گفتم من با ایشان مصاحبه نمی‌کنم. ایشان و همکاران‌شان رسما گفتن که سوء‌تفاهم شد. وقتی ما در اوج بحران و دچار تنش اجتماعی، کمبود آب، بازگشایی سدها، تلف شدن گاومیش‌ها و کشت برنجکاری بودیم، به جای اینکه دلداری بدهند و بگویند چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی را انجام دهید، به این مرحله ورود کرد که هیچ کاری انجام نشده است.

استاندار خوزستان افزود: ناملایماتی در تنش آبی برای مردم به وجود آمد و من متاسفم که چرا این ناملایمات به وجود آمدند و مردم در مضیقه قرار گرفتند. سخت‌ترین دوران من بود. به خصوص وقتی فهمیدم چند نفر از بین رفتند و مشکلات اجتماعی داشتیم.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات انجام شده در بحث تنش آبی، بیان کرد: در سیل ۹۸ حداقل ۱۰ برابر خسارت به کشاورزان وارد شد که ۷۰۰ میلیارد تومان برای خسارت تصویب شده بود و ۲۸۱ میلیارد آن پرداخت نشده بود و فرصتی شد تا این خسارت را بگیریم. ۴۰۰ میلیارد تومان برای سدهای چوئبده و مارد نیز گرفتیم. از هزار و ۲۰۶ میلیارد مصوب برای تنش آبی، هزار و ۱۶۰ میلیارد آن ابلاغ شد و مابقی آن نیز حتما ابلاغ می‌شود. بخشی از خسارت دام‌ها نیز پرداخت شد. از ستاد اجرایی فرمان امام نیز اعتباراتی گرفتیم. مقداری بیشتر آب رهاسازی شد اما دل‌مان نمی‌خواست این مقدار آب باز شود و دل‌مان می‌خواست مدیریت‌شده، رهاسازی شود. مردم با دوگانگی روبرو شدند که اگر آب نبود، این آب از کجا آمد؟ مردم عزیز، دیسپاچینگ برق ظرفیت قابل بهره‌برداری را به حداقل ممکن رساند و به خاطر قوی‌تر شدن نیروگاه برق، باید آب زیادی رها شود. اگر برای پاییز بارندگی نباشد ممکن است با مشکل مواجه شویم. البته ساز و کار جدیدی تعریف کردیم؛ صنف کشاورزان را با آب و برق مرتبط کردیم. البته پیشنهاد دادم که پژوهشکده فضایی ستاد بحران کشور از الان وضعیت را مشخص کند که کشت پاییزه چگونه است.

وی در پایان گفت: آرامش نسبی خوبی پس از تنش آبی به وجود آمد. مردم به درآمد خوزستان نگاه می‌کنند که این همه درآمد ملی، پتروشیمی، فولاد، نفت و کشاورزی دارد. می‌گویند پس چرا عقبیم؟ مردم به کشور همسایه نگاه می‌کنند که هیچ چیز نداشتند. حق را به مردم می‌دهیم، نظام کارهایی کرد اما ما گره‌هایی داشتیم. ما می‌خواستیم استقلال داشته باشیم که با تنگناهایی از جمله تحریم مواجه شدیم. کرونای‌مای نیز با دنیا فرق داشت. همه جا واکسن و دارو با تخصیص ارز می‌رسید اما ما نمی‌توانستیم ارز جا به جا کنیم. برای آقای خلیلیان (استاندار جدید خوزستان) آرزوی توفیق دارم و حاضرم هر تجربه‌ای دارم در اختیارشان قرار دهم و از استانداران سابق نیز تشکر می‌کنم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.